راهنمای کامل چاپ پارچه : کدام روش چاپ برای شما مناسب است؟

چاپ طرح روی پارچه روش‌های مختلفی دارد که بستگی زیادی به نوع پارچه، جزئیات طرح مورد نظر و سطحی از پارچه که می‌خواهید روی آن چاپ کنید خواهد داشت. اولین سوالی که ممکن است در این زمینه برای شما پیش بیاید این است که کدام روش برای چاپ روی پارچه مناسب خواهد بود. بهتر است بدانید که پاسخ قاطع و بدیهی به این سوال وجود ندارد و انتخاب بهترین روش برای چاپ روی پارچه بستگی به عواملی که گفته شد دارد.
چاپ روی پارچه از زمان‌های بسیار دور در خاورمیانه، چین و هند رایج بوده و برخی از روش‌های نقاشی با دست روی پارچه یا حکاکی طرح روی سنگ و چوب برای چاپ طرح روی پارچه استفاده می‌کردند، اما امروزه با پیشرفته شدن تکنولوژی روش‌های بسیار ساده و سریع‌تری برای این کار وجود دارد. در این مطلب به شما پنج مورد از بهترین و پرکاربردترین روش‌های چاپ روی پارچه را خواهیم گفته که بسته به نیاز خود می‌توانید روش مورد نظرتان را انتخاب کنید.
 


۱. چاپ مستقیم طرح روی پارچه یا DTG


این روش که مخفف شده عبارت Direct to garment به معنای چاپ مستقیم روی پوشاک یا پارچه بوده و تکنیکی دیجیتال در چاپ پارچه است. در این روش طرح مستقیما روی پارچه یا پوشاک مورد نظر شما با استفاده از چاپگر جوهر افشان و جوهرهای مخصوص چاپ می‌شود. قبل از چاپ پارچه یا لباس را با مواد شیمیایی مخصوصی خیس می‌کنند که جذب جوهر را افزایش می‌دهد. بعد از آن طرح مورد نظر با استفاده از بخار یا گرمای تنظیم شده روی سطح مورد نظر چاپ خواهد شد. بعد از خشک شدن طرح مواد شیمیایی از سطح لباس پاک شده و طرح مورد نظر شما آماده خواهد بود.

 


از این روش برای چه منظوری می‌توان استفاده کرد؟


با استفاده از روش DTG می‌توانید به راحتی طرح‌های پیچیده با جزئیات مختلف را به راحتی روی پارچه‌هایی با سطح زیاد چاپ کنید. طیف گسترده رنگ‌هایی که این چاپگرها در اختیار شما قرار می‌دهند باعث می‌شود که طرح مورد نظر بسیار طبیعی و با کیفیت چاپ شود. علاوه بر این روش چاپ مستقیم روی پارچه گزینه مناسبی برای چاپ طرح روی حاشیه لباس و پارچه است.

 


این روش مناسب کدام پارچه‌ها است؟


بهترین نوع پارچه برای این روش، پارچه‌هایی هستند که بافتی سبک و نرم داشته و صد در صد پنبه یا ترکیب پنبه و نخ باشند. می‌توانید از انواع پارچه‌های نخی، نخ کنف و کنفی برای چاپ در این روش استفاده کنید. دقت داشته باشید این پارچه‌ها اغلب میزان بسیار زیادی آب رفت دارند بنابراین قبل از انجام چاپ آن‌ها را در آب خیس کنید تا طرح به خوبی روی آن چاپ شود.

 


هزینه چاپ مستقیم روی پارچه یا DTG

 


یکی از به صرفه‌ترین راه‌های چاپ روی پارچه، روش DTG است. در این روش شما نیاز به پرداخت هزینه بالا بابت طرح و چاپ نخواهید داشت و در کنار آن خیلی سریع طرح مورد نظر برای شما آماده خواهد شد. نمونه گیری سریع، آماده سازی در کمترین زمان و هزینه بسیار پایین این نوع چاپ باعث شده که این روش در میان افراد فعال در زمینه پوشاک و پارچه بسیار محبوب باشد.
جالب است بدانید که از این روش برای چاپ روی تی‌شرت‌ها استفاده می‌شود.

 


۲. چاپ تصعیدی یا سابلیمیشن (Sublimation)


این روش هم، مانند چاپ مستقیم روی پارچه با استفاده از چاپگر جوهر افشان صورت گرفته و یک تکنیک دیجیتال برای چاپ روی پارچه محسوب می‌شود. تفاوت چاپ تصعیدی با روش قبل در این است که به جای چاپ مستقیم روی پارچه، طرح مورد نظر ابتدا روی کاغذ و به صورت وارونه چاپ شده و بعد روی پارچه منتقل می‌شود.
 

 


از این روش برای چه منظوری می‌توان استفاده کرد؟


این چاپ دقت و کیفیت بسیار بالایی دارد و می‌توانید بهترین کیفیت رنگ و تصویر را از آن دریافت کنید. نسبت به چاپ مستقیم روی پارچه، تصاویر در این نوع از چاپ بسیار زنده بوده و رنگ‌ها کیفیت و تازگی بالایی دارند.

 


چاپ تصعیدی مناسب کدام نوع پارچه است؟


این چاپ برای پارچه‌های غیر مصنوعی مانند پنبه مناسب نیست. بهترین نوع پارچه برای استفاده از این روش، پارچه‌های صد در صد پلی استر هستند.
جالب است بدانید از این روش برای چاپ روی اشیایی مانند کاور تلفن همراه یا کالاهای تبلیغاتی نیز استفاده می‌شود.

 


هزینه چاپ تصعیدی یا سابلیمیشن


نسبت به روش قبل، چاپ تصعیدی گران‌تر است و هزینه نمونه گیری بالاتری دارد.

 

 


۳. چاپ صفحه یا اسکرین


 چاپ صفحه در دو نوع چاپ تخت و دوار وجود دارد.
چاپ روی صفحه به روش اول می‌تواند کاملا خودکار، نیمه اتوماتیک یا به صورت دستی انجام شود. در این روش از یک دستگاه جابه جایی برای انتقال خمیر جوهر با استفاده از صفحه‌ای که حکاکی شده، استفاده می‌شود.
با چاپ دوار یا استوانه‌ای، طرح مورد نظر روی چوب یا سنگ حکاکی شده و از طریق صفحه‌های غلتان روی پارچه منتقل می‌شود.
این روش تقریبا قدیم‌ترین روش چاپ روی پارچه بوده که از زمان‌های قدیم تا کنون مورد استفاده است.
در هر دو نوع روش شما می‌توانید همزمان تنها از یک رنگ استفاده کنید.

 


از این روش بری چه منظوری می‌توان استفاده کرد؟


این روش بسیار مناسب چاپ روی پارچه‌هایی که متراژ بالا (بیش از هزار متر) دارند است. سفارشات بزرگ که طرح‌های یک رنگی دارند به راحتی با این روش قابل اجرا هستند. سفارشات بزرگی برای چاپ روی پارچه‌های بیش
 
این روش انتخاب مناسبی برای طرح‌های ساده و تک رنگ است اما باید بدانید که رسیدن به رنگ مورد نظر و تعیین قوام آن برای انواع مختلف پارچه کار سخت و دشواری است.
رنگ‌های جامد به خوبی در این روش چاپ می‌شوند اما سایه انداختن کار سختی است. در روش چاپ صفحه باید خطوط طرح به خوبی مشخص باشد. بهتر است بدانید که پخش شدن رنگ یا ریختن آن در این روش متداول است.
 

 


هزینه استفاده از چاپ صفحه‌ای


این روش به نسبت ارزان بوده و نتیجه آن شگفت انگیز است اما از آن جایی که این روش در مقیاس بالا و برای سفارشات بزرگ مناسب‌تر است بهتر است اگر کار صنعتی ندارید آن را انتخاب نکنید. همان طور که گفتیم در این روش از صفحه‌ای با طرح مورد نظر برای چاپ استفاده می‌شود، بنابراین طرح شما باید بسیار دقیق و بدون خطا باشد زیرا هر تغییر کوچک در آن یا اشتباهی که داشته باشید به منزله خراب شدن هزاران متر پارچه است.
 هرچه رنگ طرح بیشتر بوده یا خود طرح جزئیات بیشتری داشته باشد، هزینه حک کردن صفحه بالاتر می‌رود. بنابراین می‌توان گفت که با توجه به مقیاس پارچه، روش چاپ صفحه، روشی گران قیمت است.
 

 


۴. چاپ روی پارچه با روش انتقال گرما 


روش انتقال گرما برای چاپ روی پارچه، روشی است که شما روی کاغذ طرح را چاپ کرده و با استفاده از گرما آن را روی پارچه منتقل می‌کنید و در نهایت چاپی تمیز و با کیفیت خواهید داشت. این روش به اندازه‌ای آسان است که شما در خانه و تنها به کمک یک اتوی لباس می‌توانید آن را انجام دهید.


از این روش برای چه منظوری می‌توان استفاده کرد؟
روش انتقال گرما برای چاپ بهترین روش برای چسباندن برچسب‌های مخصوص لباس است. از این روش برای چاپ لباس‌های ورزشی، لباس‌های شنا و حتی طراحی لباس در خانه هم استفاده می‌شود.
چاپ با روش انتقال گرما مناسب کدام نوع پارچه است؟
لباس‌ها و پارچه‌هایی از جنس پلی استر بهترین گزینه برای استفاده از این روش هستند.
هزینه چاپ با استفاده از روش انتقال گرما
این روش بسیار ارزان قیمت بوده و برای انجام آن تنها نیاز دارید که برچسب موردنظرتان را روی لباس گذاشته و به روش دستور العمل آن پیش بروید. این روش هزینه بسیار پایینی داشته اما سرعت چاپ در آن بسیار کند است. بنابراین اگر قصد تغییر لباس‌هایتان در خانه را دارید می‌توانید به راحتی از این روش استفاده کنید.
۵. چاپ بلوک
قدیمی‌ترین روش چاپ روی پارچه در جهان که در کشورهایی مانند هند، چین و ژاپن استفاده شده، چاپ بلوک است. قدمت استفاده از این روش به قرن پنجم قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. در این روش بلوک‌هایی چوبی با طرح مورد نظر حکاکی شده و قبل از آن که روی پارچه قرار بگیرد آن را در جوهر می‌زدند. رنگ‌های چاپ بلوک اغلب با دست مخلوط می‌شوند و فردی که این کار را انجام می‌دهد تقریبا از هیچ وسیله دیجیتالی برای تعیین رنگ استفاده نمی‌کند و تنها معیار زیبایی رنگ چشم و سلیقه فرد بوده است. این کار نیاز به مهارت و تجربه بسیار زیادی دارد. چاپ صفحه نمونه پیشرفته و صنعتی شده چاپ بلوک است. شاید دلیل زیبایی و گران قیمت بودن پارچه‌هایی که در قدیم استفاده مورد استفاده بوده، همین میزان دقت و زحمتی است که فرد برای چاپ روی پارچه استفاده کرده است.
کلام آخر
 همان طور که گفتیم عوامل مختلفی در انتخاب بهترین روش برای چاپ روی پارچه وجود دارد. در نهایت این شما هستید که باید تصمیم بگیرید بسته به بودجه و جنس پارچه خود کدام روش را انتخاب کنید. پارچه‌ها دنیایی شگفت انگیز و چشم نواز دارند که پیشرفته شدن تکنولوژی به زیبایی آن کمک بیشتری کرده است. تصور این که بتوانید طرح مورد نظر خود را روی پارچه و لباسی که دوست دارید داشته باشید، بسیار فوق العاده است. می‌توانید همین امروز دست به کار شده و چند برچسب مخصوص لباس بگیرید و با استفاده از روش انتقال گرما لباس‌های قدیمی خود را از نو طراحی کنید و تغییرات جدیدی در آن بدهید. می‌توانید روی پالتو، کت ساده یا شلوار جین خود برچسبی که دوست دارید بچسبانید که برای شروع اصلا بد نیست.
 

۵
از ۵
۳۱ مشارکت کننده