کاربرد چاپ پارچه ( سابلیمیشن ) ، انواع و مراحل آن

نیاز به تنوع و تغییر همواره عاملی برای به‌کارگیری خلاقیت و استفاده از تکنیک‌های جدید و مدرن است. چاپ روی پارچه یا سابلیمیشن از تکنیک‌هایی است که محبوبیت زیادی دارد و روزبه‌روز هم به میزان محبوبیتش افزوده می‌شود. کاربرد چاپ پارچه این است که اشخاص به راحت‌ترین شکل ممکن می‌توانند تصاویر و طرح مورد نظرشان را با دنیایی از رنگ‌های متنوع بر روی لباس یا شال و انواع منسوجات پیاده کنند.

به‌عنوان‌مثال در ارتباط با حمایت از حیوانات یا محیط‌زیست یا موضوعاتی که برای مدتی در جوامع فراگیر می‌شود با استفاده از سابلیمیشن بر روی پارچه می‌توان پیامی را القا کرد. مزایا و معایب زیادی برای چاپ پارچه وجود دارد؛ بااین‌وجود محبوبیت انواع چاپ سابلیمیشن در دنیای مد و فشن غیرقابل‌انکار است. اما چاپ سابلیمیشن چیست و چه مراحلی دارد؟

 

 

از کاربرد چاپ سابلیمیشن چه می­دانید؟

 

چاپ پارچه (سابلیمیشن) چیست؟

فراوانی کاربرد چاپ پارچه به روش سابلیمیشن سبب محبوبیت این تکنیک شده است. سابلیمیشن روشی رایج برای چاپ باهدف انتقال طرح از کاغذ مخصوص بر روی یک‌پارچه یا ماده تحت‌فشار و حرارت حدود 350 تا 400 درجه است. تصعید فرایندی شیمیایی است که یک جامد بدون عبور از مرحله مایع، بلافاصله به گاز تبدیل می‌شود.

در تعریف چاپ سابلیمیشن هم باید به این نکته توجه داشت که اساس کار در این روش تصعید است و جوهر از کاغذ مخصوص به حالت گازی درآمده و بر روی سطح موردنظر منتقل می‌شود. در واقع حرارت بالا، باعث بازشدن منافذ پارچه و فشار زیاد نیز باعث خنک شدن جوهر و تبدیل آن به جامد و انتقال طرح موردنظر از کاغذ ترانسفر به پارچه می‌شود.

افزون بر کاربرد چاپ تصعیدی به‌صورت گسترده، کیفیت بالای محصول نهایی، قابلیت شست‌وشو و عدم پاک شدن طرح پس از چاپ و در نهایت هزینه پایین این روش نسبت به سایر روش‌های چاپ، زمینه را برای افزایش محبوبیت آن فراهم کرده است.

چاپ سابلیمیشن چیست؟

 

انواع چاپ پارچه

صرف‌نظر از کاربرد چاپ پارچه، درنظرگرفتن عواملی از جمله جنس پارچه و یا سلیقه افراد، برای انتخاب

روش مناسب چاپ ضروری است. چاپ سیلک اسکرین، چاپ مستقیم یا  DTG، چاپ تصعیدی، چاپ ترنسفر

حرارتی، چاپ انتقال وینیل با حرارت و چاپ CDA از انواع تکنیک‌های چاپ منسوجات هستند که در ادامه به

توضیح مختصری در ارتباط با هرکدام می‌پردازیم.

چاپ سیلک اسکرین

 از روش‌های قدیمی چاپ روی لباس است که بیش­تر برای چاپ فله‌ای که طرح‌های مشابه دارند، پیشنهاد می‌شود؛ برای این تکنیک چاپ، شبکه نایلون، شابلون و ماده ضدآب نیاز است. از مزایای این تکنیک می‌توان به‌صرفه اقتصادی در سفارش‌های با تعداد بالا، ایجاد طرح‌های واضح و زیبا به دلیل جذب عمیق جوهر در بافت البسه، سازگاری با انواع پارچه‌ها و دوام بالای طرح‌ها اشاره کرد.

از معایب این روش نیز کثیف کاری زیاد، نیاز وجود فضایی بزرگ و عاری از گردوغبار، تمرین زیاد برای تسلط به این تکنیک و مناسب نبودن آن برای چاپ‌های پیچیده است.

چاپ مستقیم یا  DTG

روش رایج و محبوب که عملکرد آن مشابه چاپ توسط دستگاه چاپگر روی کاغذ است و ابزار موردنیاز در این روش چاپگر نساجی و جوهر است. با به‌کارگیری نرم‌افزارهای طراحی مثل فوتوشاپ، امکان انتقال جزئیات طرح مدنظر به لباس فراهم می‌شود.

از مزایا و کاربرد چاپ پارچه با این تکنیک امکان اجرای طرح‌های پیچیده با تنوع رنگی بالا، اشغال فضای بسیار کم، عدم وجود کثیف کاری به نسبت روش قبل و چاپ صاف و نرم است. از معایب این روش هم کاربرد چاپ مستقیم فقط برای پارچه‌های نخی و هزینه زیاد نگهداری دستگاه چاپ است.

چاپ تصعیدی

کاربرد چاپ تصعیدی در ایجاد طرح‌های بزرگ بر روی پارچه‌های سبک است. طرح‌های حاصل از این نوع چاپ ماندگار و با وضوح بالا هستند و دچار ترک یا محوشدگی نمی‌شوند؛ البته لازم به ذکر است که این روش گران بوده و تنها برای پارچه‌های پلی‌استر قابل‌استفاده است و در صورت استفاده از سایر پارچه‌ها نتیجه دلخواه حاصل نمی‌شود.

چاپ انتقال وینیل با حرارت

 در این روش از پارچه نرم مخصوص و دستگاه پرس و دستگاه برش استفاده می‌شود. کاربرد چاپ پارچه با روش چاپ انتقال وینیل با حرارت، برای سفارش‌های تعداد بالا و پارچه‌های حساس به گرما نیست اما روش کار آسانی دارد و طرح‌های حاصل بادوام هستند.

 

چاپ انتقال وینیل با حرارت

 

 

 

کاربردها و مزایای چاپ پارچه

تنوع‌طلبی و میل به ایجاد تغییر در انسان و لزوم پاسخگویی به این قبیل نیازها، همواره باعث شکل‌گیری ایده‌ها و فعالیت‌های خلاقانه می‌شود. پوشاک نیاز اصلی انسان است و وجود شیوه‌هایی جدید برای طراحی پوشاک نیز امری بدیهی است.

کاربرد چاپ پارچه به‌منظور افزایش تنوع در طرح و رنگ‌، قابلیت پیاده‌سازی ایده‌های شخصی افراد، کیفیت بالای طرح‌های چاپ شده و بالارفتن سرعت تولید پارچه و لباس‌های طرح‌دار با هزینه کمتر است.

 

چاپ پارچه ترنسفر حرارتی

باهدف صرفه‌جویی در وقت و هزینه و برای اشخاص تازه‌وارد در این حوزه، چاپ پارچه ترنسفر حرارتی بهترین گزینه است. در این تکنیک با استفاده از کاغذ ترنسفر و گرما و فشار طرح موردنظر به لباس منتقل می‌شود. با قراردادن کاغذ ترنسفر حاوی طرح موردنظر بر روی لباس و اعمال گرما و فشار با اتو یا هر وسیله دیگری، الگو به‌راحتی بر روی لباس چاپ می‌شود.

 ترنسفر حرارتی روش ساده‌ای است که قابلیت ارائه الگوهای پیچیده و چاپ‌های رنگی باکیفیت بالا برای پارچه‌های پلی استر و پنبه‌ای را فراهم می‌کند اما امکان اجرا برای پارچه‌های حساس به حرارت و پارچه‌های تیره را ندارد.

 

 

چاپ پارچه ترنسفر حرارتی

 

 

 

 

کلام آخر

هرچند خلق هنر و نقاشی روی پارچه با دست جایگاه و ارزش ویژه‌ای دارد اما با حرکت جوامع به سمت‌وسوی مدرنیزه و ماشینی شدن، زحمت اشخاص برای برخی امور از جمله طراحی و خلق الگوهایی بر روی پارچه‌ها و لباس و پرده و غیره و یا ایجاد تغییر و تنوع در محیط‌ها کم‌تر شده است.

ظهور فناوری‌های نوین چاپ و انواع چاپ سابلیمیشن به کمک اشخاص آمده تا با زحمت و هزینه‌ای کم­تر، به‌راحتی در مسیر مد و فشن گام بردارند. از کاربرد چاپ پارچه در دنیای امروز نباید غافل شوید؛ شما می‌توانید از شرکت آیسان چاپ در این زمینه نیز راهنمایی بگیرید.

۵
از ۵
۱۴ مشارکت کننده