تاریخچه مختصر چاپ پارچه

تاریخچه مختصر چاپ پارچه

 

امروزه مدارکی وجود دارد که قدمت چاپ پارچه را به قرن 4 قبل از میلاد مسیح بازمی گرداند. اولین روش چاپ پارچه در چین سرچشمه گرفته است ، جایی که نمونه هایی از چاپ چوب از 220 میلادی کشف شده است.

 

چاپ بلوک و چاپ صفحه ای به آرامی در سراسر آسیا ، هند و سپس اروپا رواج پیدا کردند. در طی پیشروی چاپ پارچه در سراسر جهان روند و متدهای آن نیز دست خوش تغییراتی شد .

 

در اوایل قرن 17 ، شرکت هند شرقی شروع به ارسال پارچه چاپی به انگلیس کرد. انگلیسی ها قادر به تولید طرح نقشه های مورد نظر خود نبودند ، همچنین الگوهای خاص ، ساده تر از سبک سنتی هند را سفارش دادند تا چاپ شده وبه انگلیس بازگردانده شوند.

 

در طول قرن 18 ، محبوبیت چاپ کالیکو به سرعت گسترش یافت ، و آثار چاپی جدید در سوئیس ، آلمان و بعدا انگلیس افتتاح شد. و این فرانسوی ها بود که به دلیل الگوهای هنری و کاردستی خود ، آنقدر مشهور شدند که در سراسر اروپا از آنان کپی برداری میشد.

 

در طول انقلاب صنعتی این روش مکانیزه شد و چاپ سیلندر یا غلتک توسعه یافت. مشابه چاپ بلوک ، اما با غلطک های حکاکی شده که می توانند حداکثر شش رنگ مختلف را به طور همزمان چاپ کنند - خیلی سریعتر از هر چیزی که قبلاً انجام شده بود.

 

در دهه 1960 ، مایکل واسیلانتون ، هنرمند و مخترع ، دستگاهی دوار را مبتنی بر چاپ صفحه ساخت که سریعتر از روش سنتی مسطح بود. اما امروز با روش های چاپ دیجیتال پارچه هم سرعت افزایش یافته است و هم محدودیت ها از طرح و رنگ و بسیاری موارد دیگر برداشته شده است.

۵
از ۵
۳۹ مشارکت کننده